kaveh horri

مهندسی عمران-عمران

۱- مکان دقیق آرماتورهای انتظار پله یا آرماتور انتظار تیر نیم طبقه در ستون ها و دیوارها به دقت مشخص و اجرا شوند.

۲- قالب های ستون ها و دیوارها یک بار قبل از بتن ریزی و یک بار هم در هنگام اتمام بتن ریزی مجددا شاقول شوند.

۳- با توجه به نقش مهم خم های ۱۳۵ درجه مربوط به طول مهاری خاموت ها در عدم شکست برشی ستون (شکست ترد) در هنگام زلزله، این خم ها دقیقا مطابق نقشه ها اجرا شوند.

۴- قبل از بتن ریزی ستون ها و دیوارها، مقاومت ۷ روزه بتن فوندانسیون کنترل شود. (توجه شود که نتایج آزمایشگاه ها بر اساس نمونه مکعبی است)

۵- در هنگام بتن ریزی با توجه به ارتفاع زیاد دیوارها و ستون ها بایستی علاوه بر دستگاه ویبره از چکش لاستیکی برای ضربه زدن به قالب ها استفاده شود تا از کرمو شدن بتن (بتن شن نما) جلوگیری شود. ویبره نامناسب و یا سقوط بتن از ارتفاع زیاد باعث پدیده جداشدگی بتن و در نتیجه شن نما شدن می گردد.

۶- پلیت یا شاخک جهت مهار دیوارها و تیغه های معماری در دیوارها و ستون ها تعبیه شود.

۷- تراز ارتفاعی ستون ها و دیوارها با احتساب ضخامت سقف، قبل از بتن ریزی کنترل شود.

۸- در صورتی که قالب ها به صورتی بسته شود که درزهای بزرگی بین قالب ها وجود داشته باشد شیره بتن هدر رفته و باعث شن نما شدن بتن می شود.

۹- خاموت ها باید طوری بسته شوند که همه میلگردهای طولی را کاملا محصور کرده و هیچ فاصله ای بین خاموت ها و میلگردهای طولی وجود نداشته باشد.

۱۰- در صورتی که ۵ سانتیمتر عقب نشینی مربوط به نماسازی در نقشه ها در نظر گرفته نشده است در هنگام کار گذاشتن ریشه ستون ها این فاصله در نظر گرفته شود تا اضافه بنا ایجاد نشود.

۱۱- ملاک محاسبه و اجرای درز انقطاع، پشت تا پشت ستون های طبقه اول و همچنین برِ زمین می باشد.

۱۲- در صورتی که ۱۰ سانتیمتر ارتفاع مربوط به کف سازی در نقشه های سازه ای در نظر گرفته نشده است در هنگام قالب بندی ستون ها این مورد در نظر گرفته شود تا اضافه ارتفاع ایجاد نشود. (ملاک ارتفاع تمام شده، نقشه های معماری می باشد.)

کاوه حری

  • Kaveh Horri

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی